رئیس اداره آموزش های رسمی
مهندس برزو آقایی
کارشناسی، مهندسی امور زراعی
پستالکترونیکی: borzo.aghaei1394@gmail.com
شماره تماس: 08338358121
اداره آموزش های رسمی
معرفی
ایجاد تحول و توسعه در بخش کشاورزی، همگامی با پیشرفتهای روزافزون علمی و ضرورت بهکارگیری تکنولوژی نوین در تولید، نیازمند توجه جدی به آموزش شاغلان بخش و تربیت کشاورزان جوان و مهارت آموخته است. به باور صاحبنظران، آموزش نیروی انسانی نخستین گام در جهت توسعه اقتصادی به شمار میرود. اگر متوسط تولید کشاورزان کشور با تولید کشاورزان نمونه فاصله زیادی دارد، اگر بهرهوری ماشینهای کشاورزی در مزارع ایران نسبت به کشورهای پیشرفته پائینتر است، و اگر ضایعات محصولات در فاصله از زمان برداشت تا مصرف رقمهای نگرانکنندهای را نشان میدهد، همه این موارد بیانگر آن است که استفاده مطلوب از منابع آب و خاک کشور به عنوان سرمایه¬های ملی، تنها از طریق توسعه و انتقال نوآوریها و تکنولوژی جدید به کشاورزان ممکن خواهد بود. از اینرو، با توجه به وضعیت نیروی انسانی فعال در این بخش و در راستای سیاستهای وزارت جهاد کشاورزی، اجرای برنامههایی با هدف جوانسازی و ارتقای سطح سواد و مهارت کشاورزان امری اجتنابناپذیر است. با توجه به اهمیت موضوع و نقش ویژه آموزشهای کاردانش و فنی حرفهای در تحقق این هدف، معاونت آموزش و ترویج سازمان بر انتخاب و جذب دانشآموزان مستعد و علاقهمند به تحصیل در رشتههای کشاورزی تأکید دارد تا پس از دریافت گواهینامه مهارت و دیپلم کشاورزی، زمینه اشتغال آنان در واحدهای بهره¬بردار خانوادگی یا سایر واحدهای تولیدی فراهم گردد. در این میان، داوطلبان روستایی و کشاورز زاده که خانوار آنها در حال حاضر به فعالیت کشاورزی، دامپروری و مشاغل وابسته مشغول هستند، باید در اولویت پذیرش قرار گیرند.
اهمیت آموزش نیروی انسانی
نیروی انسانی در همه کشورها به عنوان عامل استراتژیک توسعه مطرح است. یکی از دلایل اصلی این جایگاه، تغییرات سریع در دانش و فناوری جهانی است. به همین دلیل، آموزش نیروی انسانی نوعی سرمایهگذاری پایدار و عامل کلیدی توسعه به شمار میرود.
آموزش فرآیندی است که منجر به یادگیری میشود؛ به عبارت دیگر، جریانی است که طی آن، افراد مهارتها، نگرشها و گرایشهای لازم برای ایفای نقشی خاص را فرا میگیرند.
سازمانهایی که وظیفه آموزشی بخشی از مأموریت آنهاست، همواره در تلاشاند فرصتهای رشد و بالندگی اعضای فراگیران خود را شناسایی و از آن بهرهبرداری کنند. پیشرفت سریع علم و فناوری، همراه با تحولات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، ایجاب میکند که نیروی انسانی برای همگامی با تغییرات، تنها به آموزشهای سنتی اکتفا نکرده و در مسیر ارتقاء بهرهوری گام بردارد.
برنامههای آموزش زمانی مؤثر خواهند بود که بر اساس نیازهای واقعی جامعه طراحی شوند و فراگیران نیز با انگیزه و علاقه شخصی در آن شرکت کنند.
نقش آموزش در بهبود کیفیت نیروی انسانی و افزایش بهرهوری از دهه 1950 مورد توجه قرار گرفت و در دهه 1960 با عنوان نظریه سرمایه انسانی توسط نظریهپردازان مطرح شد. بر اساس این نظریه، از طریق افزایش سرمایه انسانی میتوان بهرهوری نیروی کار را ارتقاء داد و در نتیجه، رشد اقتصادی کشور را تقویت کرد.
ویژگی آموزشهای رسمی
• آموزشهای رسمی بلندمدت بوده و اهداف کلان را دنبال میکنند.
• دارای سلسلهمراتب مشخص هستند و از دبستان تا آموزش عالی ادامه مییابند.
• علاوه بر ارتقای دانش و مهارت، بر شخصیتسازی و الگوهای رفتاری نیز تأکید دارند.
ویژگی مخاطبین آموزشهای رسمی
• آموزش برای آنان شغل اصلی محسوب میشود.
• فراگیران در هر مقطع (ابتدائی، راهنمائی، دبیرستان، دانشگاه) در گروه سنی مشابهی قرار دارند.
• آموزشها در مقاطع مختلف به جز دانشگاه، جنبه اجباری دارد.
• به دلیل جوانی، از توان جسمی و ذهنی بالاتری برخوردارند و در جریان آموزش کمتر دچار خستگی میشوند.
زیرمجموعه آموزشهای متوسطه رسمی
1- آموزشهای برونسپاری (ویژه دانشآموزان واجبالتعلیم)
طرح برونسپاری از سال 1395 با هدف واگذاری کردن بخشی از آموزشهای مهارتی شاخه کار دانش به مؤسسات تولیدی و خدماتی دولتی و خصوصی آغاز شد و راهی برای رونق بازار کار است. در همین راستا، مرکز آموزش جهاد کشاورزی با همکاری سازمان آموزش و پرورش استان، اقدام به جذب دانشآموزان علاقهمند، بهویژه فرزندان کشاورزان، در رشتههای مختلف کشاورزی مینماید.
2- آموزش ارزشیابی استانداردهای مهارتی کشاورزی ویژه بزرگسالان
بهروزرسانی و تقویت دانش بزرگسالان فعال در بخش کشاورزی امری ضروری است. با توجه به نقش محوری این بخش در توسعه پایدار، برنامهریزی برای ارتقاء سطح سواد و مهارت کشاورزان، زمینه افزایش تولید و بهرهوری را فراهم میکند. در این راستا، مرکز آموزش جهاد کشاورزی با برگزاری دورههای مهارتی فصلی در رشتههای مختلف کشاورزی، زمینه اشتغالزایی و ادامه تحصیل بزرگسالان واجد شرایط را فراهم میآورد.
شرایط و ضوابط
الف) شرایط عمومی:
• دارا بودن شرایط لازم برای ادامه تحصیل در شاخه کار دانش طبق فرم هدایت تحصیلی
• انطباق سن داوطلب با مقررات آموزش و پرورش
• برخورداری از سلامت جسمی مناسب برای انجام فعالیتهای کشاورزی
• با توجه به ضوابط تعیینشده در استانداردهای آموزشی، داوطلبان رشته ماشینهای کشاورزی باید دارای حداقل معدل و نمره انضباط قابل قبول در پایه اول دوره متوسطه باشند.
ب) شرایط اختصاصی:
داوطلبان روستازاده یا کشاورز زاده، فرزندان کشاورزان نمونه و کارکنان تعاونیهای تولیدی کشاورزی، در شرایط مساوی از اولویت پذیرش برخوردارند.
ج) نحوه تحصیل
دانشآموزان پذیرفتهشده پس از گذراندن کلیه دروس مهارتی، گواهینامه مهارت دریافت میکنند و در صورت گذراندن دروس عمومی الزامی، دیپلم کاردانش خواهند گرفت.
پذیرش و اجرای برنامه آموزشی رشتههای کشاورزی کار دانش با توافق میان سازمان آموزش و پرورش استان و معاونت آموزش کشاورزی و به یکی از روشهای زیر انجام میشود:
• پذیرش دانشآموز به تفکیک جنسیت، به صورت روزانه یا شبانهروزی با ارائه دروس مهارتی، عمومی، تکمیلی و اختیاری در مراکز آموزش جهاد کشاورزی
تبصره: در صورت تکمیل ظرفیت مراکز آموزش جهاد کشاورزی، مرکز میتواند به اجرای استانداردهای آموزشی که امکان برگزاری آنها در مرکز وجود ندارد، پس از استعلام و تأیید کمیته مشترک دو دستگاه (مطابق بند 6 شیوهنامه همکاری آموزشی فیمابین معاونت آموزش و نوآوری وزارت آموزش و پرورش و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی برای سال تحصیلی 89-88)، به منظور اجرای استانداردهای مورد نیاز، در سایر واحدهای تابعه وابسته به سازمان جهاد کشاورزی نسبت به انعقاد قرارداد آموزشی با سازمان آموزش و پرورش استان اقدام نماید.
تذکر: مرکز آموزش جهاد کشاورزی باید، علاوه بر هماهنگی با سازمان و ادارات آموزش و پرورش استان و شهرستانهای منطقه به منظور هدایت داوطلبان واجد شرایط و علاقهمند به تحصیل در مراکز آموزش کشاورزی، به صورت مستقل و از طریق روشهای متنوع اطلاعرسانی به گونهای برنامهریزی نماید که زمینه پذیرش و جذب دانشآموزان مستعد و واجدشرایط بهتر، بهویژه فرزندان کشاورزان و بهرهبرداران بخش کشاورزی، به شکل شایستهتری فراهم شود.
3- آموزش های وابسته
در این نوع آموزش، دانشآموزان پایه اول متوسطه از طریق آموزش و پرورش به هنرستان وابسته پردیس سرپلذهاب معرفی میشوند. پس از گذراندن دروس عمومی و مهارتهای تخصصی، دیپلم کشاورزی در رشته مربوطه به آنان اعطا میگردد.
- ارائه پیشنهادهای لازم جهت بهبود فرآیند آموزش در واحدهای آموزشی تابعه.
- ارائه پیشنهادهای منطقی برای توسعه آموزشهای فنی و حرفهای و کار دانش.
- ارائه روشهای مؤثر برای تقویت بنیه علمی و تخصصی هنرآموزان و هنرجویان.
- ارائه شیوههای مؤثر برای استفاده بهینه از ابزار و تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی.
- ارزیابی میزان توانمندی هنرآموزان و ارائه راهکارهای مناسب برای بهبود کیفیت آموزشهای تخصصی.
- انجام اقدامات لازم برای تولید فیلمها و محتوای کمک آموزشی.
- ایجاد زمینه مناسب برای نظارت، ارزشیابی و هدایت فرآیند یاددهی – یادگیری.
- ایجاد زمینههای لازم برای پرورش خلاقیت هنرجویان و ارائه شیوههای مؤثر در جهت رشد و شکوفایی استعداد آنان.
- ایجاد و بهروزرسانی بانک سؤالات آزمونهای مهارتی.
- بازبینی بخشی از اوراق امتحانی (حدود 5 درصد) دروس مهارتی و ارائه گزارش مطلوب از روند ارزشیابی.
- بازدید از هنرستانهای کاردانش، بررسی وضعیت تجهیزات و ارائه گزارش به اداره کل.
- بررسی علل افت تحصیلی هنرجویان و ارائه راهکارهای عملی برای ارتقای سطح آموزشی آنان.
- بررسی و اعلام نظر محتوای استانداردهای آموزشی دروس مهارتی.
- بررسی و تحلیل روند پیشرفت تحصیلی هنرجویان و ارائه پیشنهادهای اصلاحی.
- برگزاری جلسات هماهنگی با مربیان جهت اجرای صحیح کلاسهای آموزشی.
- پیشنهاد ایجاد یا توسعه رشتههای جدید براساس نیازها و امکانات منطقهای.
- پیشنهاد بررسی و بازنگری محتوای کتابهای تخصصی رشتههای مهارتی کشاورزی در شاخه کاردان.
- پیشنهاد راهکارهای اجرایی برای گسترش ارتباط میان مراکز آموزشی و بخشهای صنعت، خدمات و کشاورزی.
- پیشنهاد روشهای مناسب برای بهبود هدایت تحصیلی دانشآموزان.
- تجزیه و تحلیل وضعیت تحصیلی هنرجویان و دانشآموزان با استفاده از شاخصهای آماری.
- تحلیل نقاط ضعف و قوت آزمونهای مهارتی (از نظر اجرا، کیفیت سؤالات و...) و ارائه بازخورد به مسئولین ذیربط.
- تدوین روشهای بهینه برای استفاده مؤثر از امکانات کارگاهی و آزمایشگاهی.
- تعامل و همکاری مستمر با اداره کاردانش سازمان آموزش و پرورش.
- تنظیم جدول زمانبندی تدریس استانداردهای مهارتی.
- تنظیم و ارسال گزارشهای عملکردی به اداره کل مربوطه.
- تهیه دستورالعملهای کاربرد تجهیزات و امکانات کارگاهی و آزمایشگاهی به منظور رفع مشکلات اجرایی.
- تهیه عکس و فیلم از فعالیتهای نظری و عملی هنرجویان در مراکز و سایر هنرستانها و کلاسهای آموزشی شرکتهای خصوصی
- تهیه و ارسال فهرست مشخصات کامل هنرآموزان و هنرستانهای تحت پوشش منطقه.
- تهیه و تنظیم تقویم اجرایی و برنامههای کاری هفتگی، ماهانه و سالانه بر اساس وظایف گروههای آموزشی کاردانش.
- حمایت از هنرجویان ساعی و مستعد برای شرکت در مسابقات مهارتی و فعالیتهای آموزشی مرتبط.
- مطالعه، بررسی و شناخت وضعیت موجود آموزشهای فنی و حرفهای و کار دانش و تحلیل نقاط قوت و ضعف آنها.
- نمایش فیلمهای آموزشی و کمک آموزشی برای اجرای مطلوب دورههای کارآموزی و کارورزی با همکاری شورای آموزشی.
- همکاری و همفکری با طراحان سؤال در تهیه و طراحی سؤالات امتحانات جامع.
مرکز آموزش کشاورزی کرمانشاه در سال 1330 تاسیس شد و فعالیتهای آموزشی خود را در سال 1332-1331 با پذیرش 27 نفر دانشآموز در شاخه نظام قدیم و در رشته کشاورزی عمومی آغاز کرد. در سال 1377-1376، با توجه به سیاستهای سازمانی در شاخه فنی و حرفهای و به منظور تربیت دانشآموختگان مهارتی متناسب با نیاز مناطق، این مرکز اقدام به جذب 31 نفر دانشآموز در رشته زراعی - باغی نمود و تا سال 1382- 1381 به فعالیت خود در این شاخه ادامه داد.
بر اساس برنامههای سازمانی و مطابق با دستورالعملهای موجود، از سال 1381-1382 تاکنون، آموزشهای مرکز بر پایه قراردادهای همکاری آموزشی بین مرکز و سازمان آموزش و پرورش به صورت برونسپاری در رشتههای مختلف کشاورزی، در مرکز آموزش کشاورزی و مرکز آموزش کشاورزی سرپلذهاب گسترش یافته است. در سال 1400-1401، همزمان با تاسیس هنرستانهای کشاورزی در مراکز آموزشی سراسر کشور، این مرکز اقدام به تاسیس هنرستان کشاورزی در پردیس آموزشی سرپلذهاب نمود.
در حال حاضر، در این هنرستان، دانشآموزان در شاخههای کار دانش و فنی حرفهای و در رشتههای زراعت غلات و حبوبات و امور زراعی، به صورت سهساله تا مقطع دیپلم مشغول به تحصیل هستند.
از دیگر فعالیتهای این بخش میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
• برگزاری ارزشیابی استانداردهای مهارتی کشاورزی ویژه بزرگسالان (سنجش مهارت)،
• و نظارت بر آزمونهای رشتههای کشاورزی هنرستانهای تابعه آموزش و پرورش استان
این مرکز است در طول سال با پذیرش و تربیت دانشآموختگان، در راستای تحقق اهداف و برنامههای پیشبینی شده در بخشنامهها و دستورالعملهای ابلاغی، به فعالیت خود ادامه میدهد.
- فراهمسازی ابزار تفکر و عمل برای کودکان و نوجوانان متناسب با سن آنان، بهگونهای که بتوانند بهعنوان انسان و شهروندی آگاه و توانمند، شکوفا شده و زندگی شایستهای داشته باشند.
- انتقال میراث فرهنگی و فراهمکردن امکانات لازم برای غنای فرهنگی جامعه.
- تربیت انسانهای آزاد، آگاه و مسئول که خود و دیگران را محترم بشمارند.
- پرورش و تربیت متخصصان طراز اول در حوزههای مختلف علمی و فنی.
- گسترش و ترویج فرهنگ علمی، ادبی و ارزشهای فرهنگی جامعه.




